۱۰ گام برای نوشتن فیلمنامه‌ی وحشت

0 12

فیلم ژانر وحشت قانون‌های معینی دارد. اگر این قانون‌ها را بشکنید، بینندگان بسیار زیادی را از دست خواهید داد.

 

این قانون‌ها بسیار کوتاه هستند، بی‌نقص و راهکاری برای اینکه چگونه فیلمنامه‌ای برای ژانر وحشت بنویسید.

 

۱. قلاب. با یک ضربه‌ی محکم آغاز کنید. فیلم را با یک صحنه‌ی دارای تعلیق شروع کنید. («جیغ» با سکانسی دلهره‌انگیز با تلفن دریو بریمور با قاتل آغاز می‌شود.)

 

۲. نقص. قهرمانتان را معرفی کنید. نقص و کاستی در وجود او قرار دهید. بیشتر از این که بتوانید قهرمانتان را در مخاطره قرار دهید، باید مراقب قهرمان باشید. باید بخواهید قهرمان موفق باشد. پس او را آدمی معمولی خلق کنید. (در «نشانه‌ها» مل گیبسون نقش کشیشی را بازی می‌کند که ایمانش را پس از مرگ همسرش از دست می‌دهد.)

 

۳. ترس. نوع دیگری از نقص. قهرمان از چیزی می‌ترسد. شاید ترس از ارتفاع، یا فضای بسته. (در «آرواره‌ها» روی شایدر از آب می‌ترسد. در پایان او باید برای کشتن کوسه با رفتن به درون آب، ترسش را از بین ببرد.)

 

۴. بدون راه فرار. باید قهرمانتان را در مکان جداگانه و ایزوله‌ای قرار دهید، جایی که نتواند از دلهره و وحشت فرار کند. (مانند هتل در «درخشش»)

 

۵. پیش‌بازی. بینندگان را دست بیندازید. آنها را به صحنه‌های ترسناک پرت کنید – اما کاملا عادی تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید. (مانند بیرون پریدن گربه از گنجه) برای بینندگان پیش از آمدن هیولای واقعی، کمی پیش‌بازی نشان بدهید.

 

۶. شر حمله می‌کند. یک جفت فرصت در جریان میانه‌ی فیلمنامه نشان می‌دهد که هیولای شیطانی می‌تواند چگونه باشد – مانند وقتی که به قربانیانش حمله می‌کند.

 

۷. جستجو. قهرمان جستجو می‌کند، و حقیقت را پشت دلهره پیدا می‌کند.

 

۸. مبارزه‌ی پایانی. مواجهه‌ی پایانی. قهرمان با ترسش و با هیولا روبرو می‌شود. قهرمان از مغزش استفاده می‌کند، ترجیحن بیشتر از ماهیچه‌ها، تا به هیولا پیش‌دستی کند. (در پایان «دهکده» دختر نابینا با حیله‌ای هیولا را درون گودالی می‌اندازد.)

 

۹. پس‌آیند. همه چیز به همان راهی برمی‌گردد که از آن آغاز شده است – اما قهرمان بهتر یا بدتر شده است. (در پایان «نشانه‌ها» مل گیبسون یقه‌ی کشیشی را دوباره می‌بندد – او ایمانش را دوباره به دست می‌آورد.)

 

۱۰. شر کمین می‌کند. نشانه‌هایی را می‌بینیم که نشان می‌دهد هیولا ممکن است جایی… به شکلی… در آینده برگردد. (تقریبا پایان همه‌ی فیلم‌های «جمعه‌ی سیزدهم» جیسون نشانه‌هایی را از بازگشت با دنباله‌ای دیگر نمایش می‌دهد.)

 

پ.ن: این ۱۰ گام را می‌توانید برای نوشتن داستان وحشت نیز استفاده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید بیشتر از نویسنده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.